TV 2

I 2017 feiret TV 2 sitt 25-årsjubileum. Den største gaven fikk vi av det norske tv-publikummet som bidro til flere solide seerrekorder. På det meste så 1,8 millioner seere VM-finalen mellom Norge og Frankrike på TV 2 i januar. Aldri før har så mange sett på TV 2 i kanalens historie. Finalen i Farmen kjendis i februar ble den mest sette Farmen-finalen gjennom tidene. Opp mot 1,5 millioner nordmenn så på da Hardanger-cowboyen Lothepus ble kåret til vinner. Og Norges første nasjonale nyhetskanal på tv, TV 2 Nyhetskanalen, fylte 10 år i 2017 med å sette nok en seerrekord.

Fakta
Ikon
Utgiversted Bergen
Bilde av redaktør
Ansvarlig redaktør Olav T. Sandnes
Daglige brukere på mobil
Daglige brukere på mobil
650000
Daglige brukere på nett
Daglige brukere på mobil
1200000
Redaksjonelle årsverk 360
Klagesaker til PFU 26
Fellelser i PFU 2
Seerandel: 20,1 % i kommersiell målgruppe 20-49 år

Inn i Media City Bergen

Fjoråret ble et travelt TV 2-år. Mediehuset TV 2 markerte sitt 25-årsjubileum og ferdigstilte betydelige organisatoriske endringer for å møte fremtidens utfordringer i mediemarkedet. TV 2 gjennomførte også omfattende og krevende flytteprosesser i Bergen og Oslo. Nå er vi på plass i moderne bygg i begge byer med nye og fremtidsrettede studioer for nyheter og sport.

 

I Bergen har TV 2 sammen med NRK, Bergens Tidende, Bergensavisen, UiB og Vizrt utviklet en medieklynge under navnet Media City Bergen som er samlokalisert i sentrum av byen. Her var TV 2 initiativtaker og pådriver, og vi har store ambisjoner for denne samlokaliseringen i tiden som kommer.

 

Medieklyngen skal blant annet skape mer innovasjon og bidra til et tettere samarbeid i mediebransjen. Samarbeidet har allerede startet. Etter innflyttingen i MCB har blant annet TV 2 og Universitetet i Bergen signert en driftsavtale om et nytt flerbruksstudio. Målet er å sikre rekruttering til mediebransjen og bidra til utviklingen av medieklyngen i Bergen og på Vestlandet.

Legg til i min rapport

Nyhetene

Da Donald Trump ble tatt i ed som USAs 45. president i januar 2017, giret vi i TV 2 opp, og sendte over en korrespondent etter mange år uten fast tilstedeværelse. Fredrik Græsvik fortsetter å følge begivenhetene i USA også gjennom 2018.

Våre utenriksreportere har reist og dekket borgerkrigen i Syria, både inne i landet og i regionen for øvrig. Det har bidratt til at norske tv-seere har fått et unikt innblikk i både geopolitiske utfordringer og ikke minst sivilbefolkningens lidelser under langvarige og grusomme krigshandlinger.

Terroren kommer nærmere oss og i 2017 ble Stockholm åsted for lastebil-terror i hjertet av byen. TV 2 har vært raskt på plass og dekket terroraksjonene i Sverige, på Las Ramblas i Barcelona, Westminster og Manchester i England. Vi har dekket tragiske dødsbranner i London og skogbrannkatastrofen i Portugal.

TV 2 innledet valgkampen med eget studio under Arendalsuken. Der inviterte vi til den første statsministerduellen mellom Erna Solberg og Jonas Gahr Støre. Politikk er godt tv. Partilederdebatten på TV 2 7. september ble sett av 456.000 seere som ga en andel 32,4 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år og 34,8 prosent blant alle seerne over 12 år. Debatten gikk i samsending med TV 2 Nyhetskanalen og samlet så 494.000 seere på den politiske tvekampen. Det er en kraftig økning fra tidligere år. For TV 2 var det spesielt gledelig at partilederdebatten hadde en så høy andel yngre seere.

Valgstudio Nachspiel på TV 2 Nyhetskanalen etter partilederdebatten hadde høye tall med 167.000 seere i snitt. Over 300.000 seere var innom det som ble den mest sette enkeltsendingen på NK i 2017.

Økonomisendingene til Nyhetskanalen ble i 2017 flyttet fra Oslo til Bergen. Sendingene ledes av Kjetil H. Dale som hver dag har med seg gjester fra bank- og finansmiljøet på Vestlandet og Oslo samt eksperter fra UiB og NHH for å kommentere alt fra makroøkonomisk utvikling til forbrukerspørsmål.

TV 2 har brukt store redaksjonelle ressurser på å følge ekstremvær som herjet over hele landet i fjor. Sørlandet opplevde en storflom etter kraftig regnvær og «Ylva» førte til store ødeleggelser i Nord-Norge. Som mange andre medier var vi med på markeringen av kongeparets 80-årsdag - som ble behørig feiret fra sør til nord i Norge.

TV 2s nyhetsredaksjon leverte tre metoderapporter til SKUP-konferansen 2018 for journalistisk arbeid utført i 2017.

TV 2s utenriksreporter og USA-korrespondent, Fredrik Græsvik, ga i 2017 ut boken Dømt til døden i Kongo, der han forteller historien om Joshua French og Tjostolv Moland.

Journalistikken er under press. Sammen med konkurrentene Dagbladet, VG og NRK, sluttet derfor TV 2 seg i 2017 til aksjeselskapet faktisk.no, som skal drive med faktasjekk og avsløre falske nyheter.

Legg til i min rapport

Sporten

Sporten har i et heftig idrettsår bidratt med sykkel-dekning fra et VM som vil bli husket - lenge. Særlig folkehavet på Fløyen under temporittet var et fantastisk og minneverdig skue.

Over 300 millioner tv-seere over hele verden kunne følge de magiske bildene fra Sykkel-VM i et Bergen badet i sol. Da får vi heller leve med at et strømbrudd i noen få minutter ga svarte skjermer og ødela opptakten til innspurten på mennenes fellesstart på VMs siste dag. 

Mer enn en mager trøst finner vi i herrenes håndball-fest i januar.

Med 1.626.000 seere gikk VM-finalen i januar rett til topps på den historiske topplisten til TV 2. På det meste var det over 1,8 millioner seere som fulgte kampen mellom Norge og Frankrike på TV 2. Kampen fikk en andel på hele 82,3 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år og 81,9 prosent blant alle TV-seerne (P12+).

I desember kunne nordmenn, nær sagt som vanlig, følge håndballjentenes jakt på mesterskapsmedalje på TV 2. 1.562.000 seere fulgte de dramatiske sluttminuttene under VM-finale mellom Norge og Frankrike. 1.269.000 seere så hele kampen på TV 2.

Også for TV 2 Sumo var håndball-VM for kvinner en suksess. Strømmetjenesten hadde fri visning for nye kunder i desember og opplevde solid vekst gjennom mesterskapet. Spesielt ble muligheten til å se eksklusive analyser og kommentarer rett etter kampene godt mottatt. Håndball-VM bidro dessuten til å styrke det øvrige konsumet av innhold på Sumo, spesielt innen kategoriene underholdning og serier.

I mai signerte for øvrig Norges Håndballforbund og TV 2 en ny 5-årig medieavtale ut sesongen 2021/2022, som sikrer TV 2 rettighetene til all norsk klubb- og landslagshåndball (ikke EM, VM og OL).

I løpet av 2017 ble det også klart at TV 2 sikret seg flere attraktive fotballrettigheter. TV 2 skal fra høsten 2018 vise både Mesterligaen og Europaligaen fram til 2021. FA-cupen i England ble kjøpt for to år. TV 2 har allerede rettighetene til Premier League, EM- og VM-kvalifisering, Nations League (den nye turneringen for landslag) samt EM- og VM-sluttspill.

TV 2 forlenget også avtalen om å sende Tour de France og flere andre sykkelklassikere helt frem til 2023.

TV 2s sportsredaksjon fikk i fjor mange utfordrende redaksjonelle oppgaver utenfor idrettsarenaene. Fokus på ledelsen av norsk idrett samt flere dopingsaker gjorde at TV 2 Sportens eksperter ble kilder ikke bare i egne sendinger, men også hos konkurrentene.

Legg til i min rapport

Program

I 2017 samlet TV 2 det norske folk til store felles opplevelser gjennom kjente formater som Farmen, Hver gang vi møtes, Åsted Norge, Skal vi danse, The Voice, Jakten på kjærligheten, TV 2 Hjelper deg, Matkontrollen, Helsekontrollen, Gutta på tur, Norske Talenter, En kveld hos Kloppen, Tid for Hjem og Huskestue.

I tillegg har vi utviklet helt nye konsepter og serier som har satt tydelige avtrykk hos seerne og har beveget, sjarmert og utfordret på nye måter, med Farmen kjendisTruls a la HellstrømSøskenPetter Uteligger fra Plata til NordkappOtto har fått nok og dramaserien Grenseland. Hele 46 produksjoner fra 22 produksjonsselskaper har blitt styrt og ledet av TV 2s programavdeling.

Finalen i Farmen kjendis ble den mest sette Farmen-finalen gjennom tidene med et snitt på 1,3 millioner seere. 1,5 millioner så på det meste da Lothepus ble kåret til vinner. Finalen på Farmen kjendis ble i snitt sett av 1.299.000 seere. Det ga en andel på 65,3 prosent blant alle seerne (P12+) og 71,6 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år. I snitt så 973.000 seere hele Farmen kjendis-sesongen. Det gjør Farmen kjendis til den mest sette TV 2-serien noensinne.

Solveig Kloppen fikk Gullruten som beste kvinnelige programleder. Hun var på jobb - som programleder for Norske Talenter.

TV 2 stakk av med prestisjetunge Gullruten-priser i mange kategorier under utdelingen i Bergen i mai. Farmen Kjendis ble beste konkurransedrevne reality. Petter Uteligger - fra gata til Nordkapp ble beste reality. Lothepus bidro ytterligere til TV 2-heder da Fjorden Cowboys fikk prisen for beste dokusåpe. Åsted Norge ble beste nyhetssending eller aktualitetsprogram. Solveig Kloppen kunne gå ut av Grieghallen og kalle seg beste kvinnelige programleder. Vårt Lille Land-fotograf Frank Melhus stakk dessuten av med fagprisen som Norges beste dokumentarfotograf.

Den kanskje gjeveste prisen, selveste hedersprisen, gikk til TV 2s matmor, Wenche Andersen, som i 23 år har spredd matglede og inspirert nordmenn til sunt kosthold fra kjøkkenkroken i God Morgen Norge

Kulturminister Linda Hofstad Helleland, TV 2-sjef Olav T. Sandnes og statsminister Erna Solberg hyllet God morgen Norges Wenche Andersen som mottok Gullrutens hederspris. Foto: Øyvind Ganesh, TV 2.

Legg til i min rapport

#metoo

I november eksploderte #metoo-kampanjen i Norge. TV 2 var tydelige og tok det vi har kalt et «generaloppgjør» med seksuell trakassering og uakseptabel oppførsel.

Vi har behandlet 18 varsler om uønsket, seksuell oppmerksomhet rettet mot åtte personer som hadde tilknytning til TV 2 da arbeidet med varslingene startet.

TV 2 har i tillegg til konkrete tiltak mot seksuell trakassering, tatt viktige grep for å bedre arbeidsmiljø og bedriftskultur i 2017.

 

 

Legg til i min rapport

Allmennkringkaster

TV 2 har i 25 år vært tuftet på samfunnsoppdraget som kommersiell allmennkringkaster og tilhørigheten til Bergen og Vestlandet. Dette ønsker TV 2 å videreføre, og leverte derfor i september 2017 sin søknad om å bli kommersiell allmennkringkaster med hovedredaksjon og sentral nyhetsredaksjon i Bergen.

I den perioden TV 2 har stått uten en avtale, har vi i påvente av å søke, likevel opprettholdt et allmennkringkastertilbud.

TV 2 søker allmennkringkasteravtalen fordi det har stor verdi for publikum at det finnes ulike alternativer å velge mellom, og aktører med ulikt geografisk og redaksjonelt ståsted. Fortsatt konkurranse mellom allmennkringkasterne er etter TV 2s oppfatning avgjørende for å opprettholde bredde og kvalitet i tilbudet.

TV 2 har en tydelig ambisjon om å være en viktig bidragsyter til mediemangfoldet i Norge også i årene som kommer. Søknaden på avtalen om kommersiell allmennkringkasting viser at TV 2 tar samfunnsoppdraget på alvor.

Høye andeler og positivt resultat
TV 2s markedsandel var i 2017 stabil, med høyeste kommersielle andel siden 2007. 

TV 2 sin hovedkanal fikk en andel på 20,1 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år. Dette er en vekst på 1,4 prosentpoeng mot året før. Dermed var TV 2 større enn NRK1 og mer enn dobbelt så stor som TVNorge.

Blant alle seerne (12+) fikk hovedkanalen en andel på 18,9 prosent som er en vekst på 0,6 prosentpoeng. Samlet hadde alle TV 2s reklamekanaler en markedsandel på 27,4 prosent blant de over 12 år. 

TV 2 Nyhetskanalen fortsatte veksten og har befestet posisjonen som nordmenns fortrukne alternativ når det skjer omfattende og alvorlige begivenheter i inn- og utland. I sitt 10 år med nyheter hele døgnet, fikk TV 2 Nyhetskanalen en andel på 2,9 prosent, som er ny rekord. Daglig seertid var 4 minutter, ett minutt mindre enn i 2016.

I 2017 var TV2.no Norges tredje største kommersielle nyhetsside, med 1,2 millioner unike besøkende daglig. TV 2 hadde ca. 650 000 unike brukere daglig i snitt på mobil.

Den positive utviklingen for TV 2 Sumo fra 2016 fortsatte gjennom 2017. TV 2 Sumo går inn i 2018 med flere abonnenter enn noen gang og var, målt etter omsetning, Norges største strømmetjeneste. I løpet av 2017 har TV 2 gjort betydelige investeringer i TV 2 Sumo og en rekke viktige rekrutteringer for å fortsette veksten fremover.

I 2017 hadde Mediehuset TV 2 en omsetning på 4,3 milliarder og et driftsresultat på 329 millioner kroner.

Legg til i min rapport