Stavanger Aftenblad

Den store journalistprisen, opplagsøkning to år på rad, redesign og nye grep i lokaljournalistikken gjorde 2017 til et begivenhetsrikt år for Stavanger Aftenblad, 50 år etter at avisen fikk Narvesenprisen for sin oljejournalistikk, kom Den store journalistprisen hjem etter reportasjene om barnevernsjenta "Glassjenta". Glassjenta ble også hedret med Skup-diplom og seier i Schibsted Journalism Awards. Nyhetsåret ble for øvrig dominert av valget, Vikings nedrykk og den noe kuriøse debatten rundt turistattraksjonen Trollpikkens fall og gjenreisning. Samtidig satte redaksjonen igjen dagsorden med flere omfattende graveprosjekter, som "Dale-saken" (fylkeskommunal forretningsdrift), "Da Øystein forsvant" (selvmord), "Når alt rakner" (sosialreportasje) og kulturprosjektet "Forbudte stemmer".

 

 

Fakta
Samlet opplag - Les mer 56590
Ikon
Utgiversted Stavanger
Bilde av redaktør
Ansvarlig redaktør Lars Helle
Kommer ut Hver dag, seks dager i uka på papir
Daglige lesere totalt
Daglige lesere totalt
180200
Daglige brukere på mobil
Daglige brukere på mobil
72000
Daglige brukere på nett
Daglige brukere på mobil
104000
Redaksjonelle årsverk 80
Klagesaker til PFU 2
Fellelser i PFU 0
Egne interne retningslinjer Ja

Glimt fra året som gikk

Stavanger Aftenblads opplag gikk kraftig opp i 2017 (1140 eks.). Som et av få mediehus hadde vi opplagsøkning også i 2016, selv om den ikke var like markert. Satsingen på digitale abonnenter gir oss yngre lesere og tro på framtiden. Like før nyttår passerte vi 20.000 rene digitale brukere. Begeistringen over framgangen gjør at vi har satt oss som mål å passere Stavanger Aftenblads absolutte topp i antall abonnenter, 65.196 fra 1999.

Aftenbladet har de siste årene, i perioder med nedbemanning og omstrukturering, tatt noen klare valg. Vi har minimert produksjonsressurser (desk), støttefunksjoner og ledelse for å få flest mulig medarbeidere ut i felten. I tillegg har vi satset på ytterpunktene i journalistikken: I stedet for å bruke det meste av ressursene på fortløpende, tradisjonell og svært bred dekning, har vi valgt bort deler av den redaksjonelle menyen og styrket satsingen på direkterapportering og undersøkende journalistikk. Det betyr ikke at vi har fjernet den fortløpende rapporteringen av hendelser og overvåkingen av offentlige organer, men vi har redusert mengden og dermed også ressursbruken.

Det har gjort oss i stand til å være til stede der leserne virkelig ønsker at vi skal være, og det har gitt oss muligheten til å gå dypere enn vi tidligere har gjort på flere samfunnsfelt. Det har gitt svært gode resultater - både journalistisk og i abonnementstall. Leserne har åpenbart satt pris på våre satsinger, enten vi snakker om direktesendinger fra lokalfotballen eller nye formater som TV-magasinet Trafikksentralen, eller grundige reportasje- og graveprosjekter som selvmordsserien “Da Øystein forsvant”, den rystende dokumentaren “Når alt rakner”, menneskerettighetsprosjektet “Forbudte stemmer” eller avslørende “Luftslottet Dale”.

Graveprosjektet om Dale-saken var også et journalistisk innovasjonsprosjekt. Det som i denne sammenhengen virkelig er nyskapende,  er at vi valgte å gjøre datasettet over fakturaene tilgjengelig for leserne. Oversikten, med muligheter for søk og kategorisering, ble lagt ut slik at våre lesere kunne se både oss, selskapet og politikerne i kortene.

Dette tror vi var både riktig og viktig, fordi det gir leserne anledning til selv å gå inn i materialet, vurdere det og komme med innspill - dette på en måte som synliggjør vårt arbeid og dermed (forhåpentligvis) øker tilliten til det oppdraget vi utfører på vegne av fellesskapet.

Dalebyen, et 4500 dekar stort område som tidligere huset et psykiatrisk sykehus, skulle bli regionens mest attraktive boområde. Det ble et millionsluk. Da fylkeskommunen til slutt bestemte seg for å avslutte Dale-prosjektet, var sentrale politikere så leie av hele området at de ville gi vekk den gigantiske prakteiendommen gratis.

Kjernen i dette journalistiske løftet var den ekstremt detaljerte oversikten vi fikk gjennom fakturaer, reiseregninger, hovedbøker mm.  Opplysningene ble systematisert og kvalitetssikret. Dette arbeidet ga oss 6000 exel-rader som ga oss oversikt over hvor mye som ble brukt på reparasjoner, konsulenter, advokater, reiser, mat, drikke og så videre, og førte blant annet til disse avsløringene og konsekvensene:

  • Fylkeskommunen har overført til sammen 88 millioner skattekroner til Dale Eiendomsutvikling AS . I tillegg ble det brukt en million skattekroner på juridisk hjelp i forbindelse med salgsprosessen i 2015.
  • Dale-prosjektet har også mottatt 2 millioner kroner fra EU.
  • Dale Eiendomsutvikling har også hatt rundt 164 millioner kroner i inntekter, i all hovedsak på å leie ut lokaler til andre virksomheter i den samme perioden. Dette er midler som selskapet selv har disponert og brukt. Dale Eiendomsutvikling har aldri overført en eneste krone som utbytte til eieren, Rogaland fylkeskommune.
  • Til sammen er det altså brukt rundt 254,5 millioner kroner på eiendommen som politikere og ledende ansatte i fylkeskommunen høsten 2014 var så ivrige etter å bli kvitt,

Den undersøkende journalistikken vår er tydelig nedfelt, og Aftenbladet skal til enhver tid ha saker som setter dagsorden. Det er viktig for å drive motivasjonen for journalistisk metode internt, og for å utvikle redaksjonen i det viktige arbeidet i et stadig mer komplisert samfunn. Det er svært tilfredsstillende å se at leserne verdsetter, og er villige til å betale for, den journalistikken som er selve kjernen av vårt samfunnsoppdrag og bidrar til å virkeliggjøre vår visjon om å gjøre Rogaland litt større og verden litt mindre.

I fjor gjennomførte vi også en total redesign av Aftenbladet - for første gang samkjørt mellom papir og nett og hele tiden med et klart mål om at også opplevelsen av e-avisen skal bli bedre. I dette arbeidet ble også avishodet modernisert for å fungere bedre digitalt, og avisen har fått et tydelig helgepreg som skiller den klart fra hverdagsavisene. Logoen er også endret.

 
I tillegg til sine hovedutgaver, er Stavanger Aftenblad også utgiver av trafikktjenesten Min trafikk og det urbane ungdomsnettstedet Byas.no. Avisens eierinteresser i næringslivsnettstedet Sysla.no er solgt til eierkonsernet, men sjefredaktørene i Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har fortsatt å være sjefredaktører for Sysla, som har sin forankring i de to mediehusenes redaksjonslokaler.
Legg til i min rapport