NRK Nordland

NRK Nordland nådde nye digitale høyder i 2017. Dette året ble NRK Nordland det største mediehuset på sosiale medier i Nord-Norge, og vi satset tydeligere digitalt enn noen gang tidligere.
Ti videoer fra NRK Nordland på Facebook ble vist over fire millioner ganger til sammen. En skientusiast som ble filmet foran TV-en av venninnen under VM i Lahti sørget alene for 1,6 millioner visninger.

Fakta
Ikon
Utgiversted Bodø
Bilde av redaktør
Ansvarlig redaktør Eivind Undrum Jacobsen
Kommer ut hver dag
Daglige brukere på mobil
Daglige brukere på mobil
30608
Daglige brukere på nett
Daglige brukere på mobil
33570
Klagesaker til PFU 0
Fellelser i PFU 0
Egne interne retningslinjer Ja
Daglig radiodekning: 29 % Daglig tv-dekning: 31 %

Størst på sosiale medier

I 2016 tok vi ledelsen på sosiale medier i NRKs distriktsdivisjon, mens vi i 2017 ble det største mediehuset på sosiale medier i Nord-Norge. Nå har vi over 65.000 følgere på Facebook og over 13.000 på Instagram.

Mange benytter seg av emneknaggen #nrknordland for å sende oss sine beste bilder, noe vi og følgerne våre setter stor pris på! Ved nyttår nærmet vi oss 100.000 bilder som følgerne våre hadde delt med oss.

På Instagram har Katarina Strats møte med en korsrev blitt spilt av nesten 5000 ganger.

Seere, lesere og følgere på NRK Nordlands sosiale medier bidrar med veldig mye godt stoff til TV, radio, nett og sosiale medier. Fra dem får vi videoer, bilder, tekst og gode tips.

Å gå direkte med levende bilder på sosiale medier har åpnet en helt ny verden for å komme nærmere publikum. Vi leverte rundt 70 live-sendinger på Facebook i løpet av 2017.

Slukkingen av FM-nettet til fordel for DAB+var en av sendingene som engasjerte mest. Fra den ble sendt direkte på Facebook og frem til i dag har den 1 times lange sendingen blitt vist helt eller delvis 185.000 ganger.

Når folk har muligheten til å få sine egne spørsmål besvart direkte i en sending, eller få svar fra en journalist i kommentarfeltet akkurat der og da, gir det en helt annen opplevelse av samtidighet, og følelsen av å være involvert.

Suksess med sol og forlatte hus på nett

Forlatte hus i nord er historien om en kollaps

Ti mest leste saker på nett:

De ti mest leste nettsakene våre i 2017 ble godt lest. Hele 1,1 millioner unike brukere, fordelt på alle ti.

Den aller mest leste saken handlet om at sola snart vil gå i dvale. Den ble lest 173.000 ganger.

Nysgjerrigheten ble vekket av et flott nordlysbilde, men artikkelen viste også at ikke alle var like sikre på at det kom til å skje.

Nesten like mange ville lese om de forlatte husene i nord, som vakte oppsikt i utlandet. Denne har fått over 160.000 visninger på nrk.no.

Oppslutningen om nettsakene til NRK Nordland har holdt seg jevn de siste årene, men mot slutten av 2017 økte vi satsingen på XL-saker på nettet, noe vi håper skal ta oss til nye høyder i 2018.

Et eksempel er artikkelen om uutdannet lykke, som ble lest 191 281 ganger. Dropper du ut av videregående skole har du tre ganger så stor sjanse til å ende opp arbeidsledig.

Mer ungdom!

Vi satte inn et ekstra gir i eksperimenteringa for å nå yngre med valgdekningen vår i 2017. SoMe-serien StortVildet hadde fire episoder, hver på mellom 4 og 7 minutter. Den fikk til sammen over 200.000 visninger på Facebook, og ble også vist på TV.

Vi har aldri tidligere nådd så ungt og langt med valgdekningen vår lokalt.

Vi har fortsatt satsingen på ungdom, både med mange saker om og for ungdom, rekruttering av yngre arbeidstakere i redaksjonen, og kunnskapskonkurransen Klassequizen.

Flere sendinger på nett-TV

Våren 2017 hadde vi hver dag nett-TV-sendinger fra studio i Bodø eller Tromsø, med direkterapporter fra forskjellige deler av fylket.

Totalt sendte vi rundt 250 timer levende bilder på nettet via regi og studio i Bodø.

Spydspisser og kompetanse

NRK Nordland har som mål å ha bred digital kompetanse på toppnivå i redaksjonen. Det siste året har vi jobbet med å systematisere opplæringen enda mer, og vi startet blant annet opp med et spydspissprosjekt i NRK i Nord-Norge.

Nordland har tatt kapteinsbindet i tre av fem prosjekt, og prioriterer arbeidet høyt. Områdene vi skal bruke mye tid på er effektiv leveranse av levende bilde og stills fra felt, langlesing og digital historiefortelling, nettvideo og nettgrafikk, sosiale medier, og nye direktesendingsformater.

Teknologisk utvikling

Vi har de siste årene fått tilgang på mye nytt utstyr som har gitt seere og følgere spennende opplevelser. Dronefoto og 360-filming og bruk av nye redigeringsverktøy på TV, nett og sosiale medier gir helt nye muligheter.

 

Med bedre teknisk utstyr og behov for mer effektive arbeidsmetoder jobber journalistene våre stort sett alltid flermedialt.

Flere og flere av journalistene våre er nå helt alene når de går direkte på TV.

For noen få år siden var det umulig å gjøre, men nå opererer de sendeutstyr, kamera og er reportere i TV-ruta og på radioen på en gang.

Medarbeidere fra 20 til 66 år omstiller seg og leverer direkte fra alt fra krimsaker til soppsanking til radio, TV og nett-TV.

Samarbeid

Samarbeid både i og utenfor NRK er viktig for oss for å gi et enda bedre tilbud. I 2017 utvekslet vi stoff med og samarbeidet med for eksempel Radio Bø, Lofotposten og Avisa Nordland og hele Amedia i nord, om nyheter, sport, meningsmålinger og Årets Nordlending 2017

Internt i NRK var medarbeidere fra NRK Nordland med på produksjoner som Sommertoget, Skårungen, Kamp og Finnmarksløpet, foran og bak kamera.

 

Vi fortsatte styrkingen av samarbeidet mellom de nordnorske kontorene i 2017. Målet er å sørge for enda mer innhold for publikum i Nord-Norge, og for å arbeide for at Nord-Norge skal bli enda mer synlig i resten av Norge.

Et av prosjektene vi har jobbet mest med er «PÅ», en egen gravegruppe for NRK Nordland, NRK Troms og NRK Finnmark. Gruppen jobbet dedikert med undersøkende og fordypende journalistikk, noe som også ga flere journalistpriser.

Blant annet fortalte gruppen om urenset kloakk i fjordene og bruk av oppdrettskjemikalier som ikke registreres i en serie kalt Havsynderne.

NRK Nordland brukte også mye tid i 2017 på å gå i dybden i flere andre store og viktige saker for folk i Nordland. Det gjaldt ikke minst dekningen vår av sakene om lokalisering av PCI-tilbud og Tysfjord-overgrepene.

Vi laget også en egen dokumentar om kampen for å bevare flybasen på Andøya. Den ble sendt på NRK1 samme uke som flystasjonen feirer 60-årsjubileum.

Les hele den redaksjonelle årsrapporten her

Legg til i min rapport