I 2017 var hovedfokus å ta sterkere posisjon som en ledende allmennkringkaster i Innlandet
Oppland Arbeiderblad satte noen nye mål i 2017.
Vi sa at vi innen 2020 skal:
- Utvikle oss som et ledende og fremtidsrettet mediehus i Amedia. -- Fremstå som et tydelig førstevalg for nyheter og annonser i Vestoppland.
- Utvikle digitale produkter som bygger en levedyktig fremtid.
Vi sa også at i 2017 ville vi ta posisjon som en klar allmennkringkaster.
Det betød:
- Være først med det siste.
- Bedre på egne nyheter, bakgrunnen for nyhetene og menneskene i nyhetene
- Være arenaen for de største og viktigste debattene folk flest er opptatt av.
Vi sa også at vi skulle styrke oss hos kvinner og unge i alderen 20-40 år.
Som et resultat av dette:
- I 2017 stanset vi opplagsnedgangen. For første gang siden 2001.
- Vi streamet over 145 nyhetshendelser, sportsarrangementer og kulturbegivenheter.
- Vi laget en tydeligere breaking news-satsing på dag, spisset innholdsproduksjonen og frisket opp papiravisen.
- Vi satset mer på innholdsproduksjon basert på evaluering av data og analyse.
- Vi utviklet stabens kompetanse med å trene dem i god innholdsproduksjon, video og levende bilder og etablerte erfaringsdeling og feiring av gode prestasjoner som fast rutine.
Produksjonsflyt
For å klare den digitale transformasjonen gjorde Oppland Arbeiderblad noen endringer i produksjonsflyten i 2016.
Redaksjonen byttet primærverktøy fra det papirstyrte og papirtilpassede Saxo og gikk over til det digitale puliseringsprogrammet Escenic.
I 2017 fortsatte vi utviklingen med å innføre en ny produksjons og publiseringsplan.
Vi innførte også nye publiseringsverktøy digitalt og satset på nye innholdsprodukter som dronevideo, 360 og podcaster.
I tillegg engasjerte vi lokalmiljøet, lag og foreninger, i å sende oss brukergenert materiale gjennom å arrangere kurs, møter og arrangere egne eventer.
Under valget prøvde vi ut flerkameraproduksjon basert på Iphones og sendte fra 7 ulike valgvaker, utesteder og arbeidsplasser.
I tillegg hadde vi eget valgstudio i redaksjonen med inviterte gjester.
Deadline
Oppland Arbeiderblad endret intern deadline fra 21.00 til 17.00 i 2016, også dette med bakgrunn i en ønsket effekt på digital fart og vekst.
I 2017 gjennomførte vi et stort prosjekt som gikk gjennom alle utfordringer i produksjonsprosessen.
Det endte med fem viktige endringer for å bedre arbeidsflyten i 2017. Blant disse endringene var å etablere en ny digital frontsjefrolle, styre reporterne tydeligere og opprette prosesser for bedre måling av prestasjoner.
Åpent landskap
Det har opp gjennom årene vært både cellekontorer og åpent landskap i OA-huset. De siste 30 årene har det vært cellekontorer. I 2016 ble disse revet ned, og etter en kort innkjøringsperiode er tilbakemeldingene positive.
I 2017 ble endringene evaluert og man fant at man i all hovedsak var godt fornøyd med endringene.
Digitalt magasin
Oppland Arbeiderblad som papiravis og nyhetsformidler har alltid stått sterkt i Vestoppland. Vi har i økende grad også fått god trafikk og lesing på nettavisen og e-Avisen. I 2017 var mobilen vår mest leste kanal, fulgt av papiravisen og desktop-utgaven. Også på sosiale medier fulgte flere lesere OA i 2017.
Under året ble det laget flere egne digitale magasinutgivelser - både om krigen, mat og drikke i Gjøvik-regionen, fotball med mer.
I 2017 var OA pilot for Amedia også på å sende ut nyhetsbrev til lesere som ønsket om å få en daglig oversikt over de beste sakene.
OA fikk også besøk av den største regionsavisen i Storbritannia for å studere hvordan avishuset arbeider med den digitale transformasjonen.