Fredriksstad Blad

Kåret til Årets mediehus i Amedia. Økt satsing på direktesendinger, næringslivsjournalistikk og podkast. Store ressurser brukt på 450 folk i Fredrikstad og Varslersaken. Dette er noen av de viktigste stikkordene når vi i Fredriksstad Blad gjør opp redaksjonelt regnskap for fjoråret.

Fakta
Samlet opplag - Les mer 19159
Ikon
Utgiversted Fredrikstad
Bilde av redaktør
Ansvarlig redaktør René Svendsen
Daglige lesere totalt
Daglige lesere totalt
61600
Daglige brukere på mobil
Daglige brukere på mobil
24100
Daglige brukere på nett
Daglige brukere på mobil
37200
Redaksjonelle årsverk 29
Klagesaker til PFU 2
Fellelser i PFU 0

Her er vår journalistiske selvangivelse for 2017

Kommentar av innholdsredaktør Jon Jacobsen:

Et avisår rommer så mangt av små og store opp- og nedturer. Der det lokale nyhetsdøgnet for noen år siden ble redigert sammen og oppsummert med papiravisens deadline, publiserer Fredriksstad Blad nå kontinuerlig. Ikke bare i form av tekst, men også direktesendt radio og levende bilder. Stadig oftere foregår den journalistiske formidlingen til vårt publikum i nåtid. Og det blir en anselig mengde journalistikk: I 2017 publiserte vi 13.573 saker innenfor kategoriene nyheter, sport, kultur og debatt. I tillegg kommer rundt 25.000 motiver som er publisert i ulike billedserier

I dag leverer vi selvangivelse for journalistikken vår gjennom 2017. I dette dokumentet kan du lese om hvordan vi har prioritert og tenkt gjennom fjoråret. Et slikt redaksjonelt regnskap gir oss anledning til å vise noe av den samme åpenheten som vi forventer av maktmennesker og -institusjoner i det daglige. Det skulle selvsagt bare mangle at ikke vi gjør det. Og så er det faktisk nyttig å stoppe opp fra tid til annen i den aldri hvilende publiseringsstrømmen, se seg tilbake og reflektere over hva vi har levert.

For alle ansatte var det unektelig en gledens dag da vi i september ble kåret til Årets mediehus i Amedia – i konkurranse med 65 andre lokalaviser rundt i landet. En anerkjennelse for at vi gjør veldig mye riktig. Så skal jeg samtidig skynde meg å tilføye at slett ikke alle som følger oss er fornøyd med absolutt alle våre prioriteringer og valg. Daglig får vi irriterte henvendelser fra folk som ikke er fornøyde med vinklinger på saker, aviser som har uteblitt fra postkassa, tips og innspill vi ikke har fulgt opp. Slik er livet i en lokalavis. Ros og ris går hånd i hånd – og slik skal det være. I 129 år har vi blitt drevet fremover av engasjerte lesere. La det fortsette slik! Uten innspill og korrigeringer kan vi ikke bli bedre.

Fredriksstad Blad skal til enhver tid være blant landets aller beste lokalaviser. Det er vår klare ambisjon. Siden årtusenskiftet har vi to ganger blitt kåret til Årets avis i Norge og to ganger Årets mediehus i Amedia. 

I dag gleder vi oss over å ha 59.400 daglige lesere på papir, nett og mobil (kilde: Forbruker & Media 2. halvår 2017), drøyt 20.000 betalende abonnenter og en knallsterk posisjon i Fredrikstad-distriktet. Etter mange år med fall i antall betalende lesere, peker nå pilene riktig vei igjen, takket være mer enn 8.000 nye, digitale abonnenter. Vi leverte derfor også et solid økonomisk resultat i 2017. Ikke mange andre lokale bedrifter kan vise til tilsvarende.

Les vår oppsummering av 2017 her

Legg til i min rapport

Samfunnsansvar

Legg til i min rapport

Utvikling

Legg til i min rapport

Etikk

Legg til i min rapport