Kjære leser.
Utviklingen skjer raskt i mediebransjen. I 2016 lyktes vi med snuoperasjonen og oppnådde vekst i antall betalende abonnenter. Veksten fortsatte også i fjor. 2017 ble også året da vi satte ny fart i den digitale satsingen, økte bemanningen og tok steget fra å være lokalavis til også å bli lokal allmennkringkaster med daglige direktesendinger på ANtv.
Verden er ikke som før. Heldigvis. Det digitale skiftet slår inn på alle områder. Alt skjer raskere. Du skal helst være oppdatert hele tiden. Alt du trenger å vite må være tilgjengelig gjennom et par tastetrykk på mobilen. Det skjerper kravene til oss som ledende nyhetsformidler og lokal historieforteller. Nå krever mediebrukeren å være oppdatert før, under og etter begivenheter og hendelser.
I Avisa Nordland var vi tidlig ute med målrettet satsing på nett. Alt digitalt innhold var i mange år gratis. Vi hadde stor rekkevidde og mange lesere. Færre fant grunn til å abonnere på papiravisa når det meste likevel kunne leses gratis på nett. Forståelig nok. Når annonseinntektene også begynte å bevege seg fra lokalaviser til internasjonale digitale giganter ble situasjonen så økonomisk krevende at både vi i AN og mediebransjen forøvrig måtte gjennom brutale kostnadskutt og nedbemanninger. Lokalavisene ble hardest rammet.
Fire år senere er det godt å konstatere at de fleste pilene peker i positiv retning. For tre år siden begynte vi å ta betalt for deler av det digitale innholdet. Det er som kjent en elendig forretningsmodell å betale flinke journalister for å være på jobb til alle døgnets tider, for så å gi bort innholdet gratis. Leserne forstår og aksepterer det.
Det er med stor dose ydmykhet jeg i dag kan fortelle at antallet digitale abonnenter (inkludert familieabonnenter) har økt fra null til over 26 000 i løpet av bare tre år. Av de 63 mediehusene i Amedia er Avisa Nordland på topp i å få abonnentene til å ta våre digitale produkter i daglig bruk.
Veksten i antall digitale abonnenter er betydelig høyere enn fallende tall for papiravisa. I løpet av de to siste årene har antall betalende abonnenter økt med 1 304. Avisa Nordlands nye offisielle opplagstall er nå 18.476. Nå er det inntektene fra abonnentene som er vår største inntektskilde, betydelig høyere enn annonseinntektene. AN er blant fire aviser i Nordland med vekst i opplaget og har den største veksten. De fleste opplever fortsatt nedgang.
De offisielle lesertallene for 2017 viser at AN har falt fra et daglig snitt på 68.000 lesere i 2016 til 66 300 i fjor. Det er forventet og resultatet av en bevisst strategi. Over halvparten av vårt innhold er nå forbeholdt abonnenter. Vårt fokus er endret fra å ha flest mulig lesere til å rekruttere flest mulig abonnenter.
Takket være den sterke abonnementsveksten er vi nå i stand til å øke bemanningen i redaksjonen. Det betyr at vi kan gi abonnenter og øvrige lesere et enda bedre innholdstilbud. Vi er fortsatt en lokalavis som satser hardt på papirutgaven hver eneste dag. Vi er også den ledende digitale nyhetsformidleren med fast bemanning fra kl 0600 om morgenen til nærmere midnatt. Vi er alltid i beredskap og oppdaterer deg på større hendelser også om natta.
Vi setter ambisiøse krav til oss selv. Vi skal alltid være først med det siste. Du skal alltid finne en levende front på an.no, som forteller deg hva som skjer akkurat nå. Der folk er samlet, der skal vi være. Det folk er opptatt av skal vi også være opptatt av. Det er vi som skal sette dagsorden. Det er vi som skal gi deg hele bildet i lokalsamfunnet: Hendelsene, kritisk journalistikk, sport, kultur og debatten.
I 2017 har vi lagt nye dimensjoner til vårt oppdrag. Vi definerer oss nå også som lokal allmennkringkaster. I oktober lanserte vi vår nye satsing på daglige direktesendinger på ANtv. Vi har investert i nye medarbeidere, økt kompetanse og avansert utstyr for å gi våre abonnenter en enda bedre totalpakke. Vi har sendt direkte fra fotballkamper, turneringer, folkefester, kulturarrangement, pressekonferanser, folkemøter og festivaler. Vi er raskt på lufta med direktesendinger ved større nyhetshendelser. Det er ikke mulig å formidle nyheter og folkefester raskere enn i vise fram det som skjer – når det skjer. Satsingen er tatt godt imot og har bidratt til rekruttering av nye abonnenter.
Verden er ikke som før. Men en ting står fast. Vi satser fortsatt tungt på papiravisa. Vi har ingen planer om å kutte i frekvensen. Du får fortsatt avisa seks dager i uka, med en ekstra fyldig pakke på lørdager.
Vi skal fortsatt være en synlig og tilstedeværende ambassadør for vår region og våre lokalsamfunn. Vi skal fortsatt avdekke kritikkverdige forhold, være vaktbikkje, overvåke og provosere. Vi skal fortelle suksesshistorier, dyrke identitet, bolyst og ivareta hjertesakene til folk i Bodø, Salten og Nordland. Vi skal være en entusiastisk formidler av optimisme og gode historier. Vi skal kort og godt utgjøre en forskjell i samfunnet.
Ingen er så kritisk til egne prestasjoner som oss selv. Vi er løpende opptatt av forbedringer og å møte leserne med relevant innhold i alle kanaler.
Vi har høye ambisjoner. Om vi lykkes er opp til deg å vurdere.
Tusen takk for tilliten!
Jan-Eirik Hanssen, sjefredaktør